Bilder från norra Öland

Igår tog vi en heldagsutflykt till Öland. Ölandsbron var tättrafikerad och vi åkte ända upp till Ölands nordligaste udde och fyren Långe Erik och sedan tillbaka ner till Färjestaden. Jag har inte varit på Öland sedan jag var liten och besökte Ölands djurpark. Det kändes nästan som att åka dit för första gången.

Det är ett fantastiskt fint landskap och vi kände oss helt avkopplade av den friska luften och vackra vyerna. I bilen dividerade vi (smålänningen vs. skåningen) om naturen. Det är platt som Skåne och påminner om Österlen men rätt så väl täckt med skog. Mikael kunde dock inte acceptera att det var så ”vildvuxet” och hade skog med både granar, tallar, och lövträd. Ingen av oss är några naturexperter men jag är tvärsäker på att det inte finns några exotiska växtarter på Öland som någon annan hävdade. Hur som helst så florerar Öland och vi ska passa på att åka dit igen innan sommaren är över.

Böda Sand

Det var skönt att få komma ut till havet och stränderna. Vi åkte t.o.m. till Böda som kryllade av folk. Campingen var som ett stort äventyrsland och jag förstår varför det är så populärt. Sandstranden var fin och mjuk och jag kläckte ur mig: ”Kan vi inte skaffa barn så att vi kan campa på Böda?”. Som barn campade vi rätt mycket i Sverige och att campa på Böda hade nog varit som att åka på all-inclusive resort i Turkiet (fast kallare).

När vi körde på väg 136 (den enda bilvägen som finns?) så passerade vi minst 100 Loppis, Antikt, Möbler, och Kuriosa skyltar. Mitt nytända intresse för loppismarknader släcktes av överdosen på Öland. Fast å andra sidan, hade det varit dåligt väder hade jag nog inte haft något emot att besöka någon av dem men igår var det för bra väder för att vara inomhus.

Så fort vi vaknade på morgonen steg vi upp och satte oss i bilen och körde till Öland. Efter ett tag insåg vi att det var en dum idé att skippa frukosten för att vi var vrålhungriga när vi kom fram. Dessvärre hamnade vi på en turistfälla vid en hamn och betalade överpris för lunch som smakade som Dafgårds. Men i hamnen tog vi en fika på Ölands Choklad där de hade massor av spännande praliner. Det var lite väl saftiga priser så vi fick nöja oss med varsin. En fylld med citronkola och en annan smaksatt med lakritsrot. Jättegoda och i framtiden ska jag börja göra egna praliner.

Vi var lite bittra över det dåliga restaurangbesöket speciellt när vi kom ut på vägarna och såg att det fanns massor av små caféer och gårdsbutiker. Efter att inte ens ha kört i 15 min svängde vi av till ett stenugnsbageri och oj vad glad jag blev. De hade, i mitt tycke, världens godaste kanelbullar som jag avnjöt med grönt te med vanilj som jag ska börja leta efter i affärerna. Vi provsmakade en rågsurdegsfralla med valnötter och det kommer jag att sukta efter länge. Jag ångrar att jag inte köpte hem en limpa. Vi kommer definitivt besöka Mormors stenugnsbageri igen.

Var kan man köpa Grönt te & Vanilj?

Nästa stopp blev Sandvik med stenstrand. Inte skönt att gå barfota på men gott om platta stenar att kasta macka med.

En bit bort från Sandviken började det kurra lite i magen igen och nästa skylt tog oss till Ninnis Kroppkaksbod som var vackert beläget bredvid en åker och hade en mysig trädgård. På bordet inne i boden så låg Morbergs ”Den stora Matresan” uppslagen på en sida med recept på Öländska kroppkakor från Ninnis bod. Kroppkakorna serverades med grädde och lingon som det ska vara till. Det var första gången jag testade öländska kroppkakor med grädde.

Vi satte oss ute i trädgården och avnjöt kroppkakorna. Tyvärr så fick vi ingen matro. Det svärmade getingar runtomkring som ville ha en smakbit. Några stackare drunknade i vår lingonsylt.

Resten av dagen åkte vi runt och såg Neptunis åkrar, Ölands raukar, och fler stränder. Precis innan solen gick ner åkte vi tillbaka till Färjestaden och åt middag på Strandnära vilket får berättas om i ett annat inlägg. Sista bilderna…

Neptunis åkrar

Byrums raukar

Byxelkrok

2 tankar om “Bilder från norra Öland

1. Vad grymma bilder du tar syrran! Ni verkar ha haft det hur bra som helst. Nästa gång ni kommer på besök så får vi besöka skärgården här uppe!